Politikafüggő

Ki bukjon Orbán Viktor helyett?

2015. április 08. 08:00 - Politikafüggő

Azért jó, ha az ember nem hivatásos elemző, mert nyugodtabb szívvel merészkedhet a politikai fikció területére. Tegyük fel, hogy a Fidesz elveszíti a hétvégi tapolcai választást. Bár ennek a szimbolikus jelentősége nem olyan nagy, mint a veszprémié, a gyakorlati jelentősége annál számottevőbb, hiszen visszaigazolná a közvélemény-kutatási adatokból kiolvasható tendenciát, és ezzel a jobboldalnak „papírja" lenne arról, hogy a harmadik Orbán-kormány által követett irány nem vezet sehova. Ez persze nem tenne jót – a kampányhajrában bevetni tervezett – Orbán Viktor megítélésének sem, aki hamar lépéskényszerben találná magát. De mi a megfelelő lépés ilyenkor? Korábban már utaltam a tisztáldozat kérdésére; játsszunk hát el kicsit ezzel a gondolattal!

Ha Orbán Viktor el akarja kerülni, hogy a vereség rá hulljon vissza, és meg akarja őrizni a renoméját az őt támogató tábor előtt, akkor érdemes lenne találnia egy bűnbakot, aki a történtekért – közvetve vagy közvetlenül – felelőssé tehető. Erre a szerepre persze csak megfelelő súlyú áldozat lehet alkalmas, a portás vagy egy minisztériumi főosztályvezető menesztése ez esetben nem oldana meg semmit. De vajon ki jöhetne számításba a Fidesz meghatározó politikusai közül? Nézzük a dobogós helyezetteket, nem feltétlenül erő- vagy valószínűségi sorrendben.

1. Szijjártó Péter

Ami mellette szól: a miniszter helyzetét már az orosz elnök magyarországi látogatása idején többen ingatagnak vélték, bár ebben inkább csak a partvonalra állított külügyérek körében elharapódzott wishful thinking nyilvánult meg. A Fidesszel szembeni növekvő elégedetlenségnek valószínűleg nem sok köze van a külpolitikához, Szijjártó Péter két okból mégis kitűnően alkalmas lenne a bűnbak szerepének eljátszására. Egyfelől elhíresült házvásárlása hozzájárult a kitartóbb jobboldaliak körében is bizonytalanságot szülő „urizálási” diskurzus megindulásához, másfelől – és ez sokkal fontosabb szempont – a külügyminiszternek jelentős érdemei vannak abban, hogy a Quaestor-ügy különösebb erőfeszítés nélkül „fideszes brókerbotrányként” lett értelmezhető. Ezt a tüskét a Fidesz bizonyára szívesen kihúzná a körme alól, ráadásul afféle járulékos haszonként a kormány előtt megnyílna az út, hogy újradefiniálja a pozícióját egyes külpolitikai kérdésekben – már amennyiben erre van igény egyáltalán. És persze ez lenne a legfájdalommentesebb, hiszen mint tudjuk, Szijjártó Péter soha nem mondana ellent Orbán Viktornak, így bizonyára ezt a döntést is katonásan fogadná.

Ami ellene szól: az említett februári pletykákat cáfolandó Orbán Viktor az évértékelő beszédében is támogatásáról biztosította miniszterét, majd a Quaestor-botrány kellős közepén – pestiesen szólva – azt is bevállalta, hogy magára húzza az ügyet, ezzel védve többek között Szijjártót. Nem valószínű tehát, hogy ezek után a miniszterelnök könnyen elengedné egyik legfontosabb szövetségese kezét, amit éppen a külügyi vonal tesz még nehezebben elképzelhetővé. Hiszen a külügyminiszter-váltásnak egészen más üzenete lenne a nemzetközi, mint a hazai közvélemény felé. Hacsak nincs kifejezett irányváltási szándék – márpedig egyelőre semmi sem utal arra, hogy lenne –, akkor az Orbán-kormánynak kifelé a megingathatatlanság látszatát kell sugároznia, annak pedig soha nem tesznek jót a hirtelen személyi változások. Szijjártó Péternek tehát nagy szerencséje, hogy nem belügyminiszter (ehhez a rossz nyelvek talán azt is hozzátennék, hogy ez nem csak az ő szerencséje).

2. Rogán Antal

Ami mellette szól: a Fidesz frakcióvezetőjének korábban a vagyonnyilatkozatában nem jött ki a négyzetméter-matek, később a belvárosi ingatlanügyek miatt találta magát az ellenzék – főként az Együttet még úgy-ahogy megtestesítő Juhász Péter – támadásainak kereszttüzében. A tisztáldozat szerepére azonban főként a posztjából következően lenne alkalmas. A frakciónak kiemelt szerep jut a Fidesz mára megszokottá vált, de alapjában véve rendhagyó törvényhozási gyakorlatában, amely arra épül, hogy a minisztériumok helyett a képviselők nyújtanak be törvényjavaslatokat, megspórolva ezzel többek között a kormányzattól elvárt „társadalmi egyeztetést” (lásd a vasárnapi zárva tartás esetét, bár az formálisan a KDNP frakciójához kötődött, nem a Fideszéhez). Ráadásul Rogán derekasan beleállt a mindennapi adok-kapokba, és sokat kopott is benne, hiszen míg ő az arcát adta az éppen aktuális kommunikációs irányvonalhoz – nevezhetjük akár aktuális kommunikációs gumicsontnak is –, addig a párt többször is kihátrált mögüle. Ha valaki emlékszik Rogán Antal politikai karrierjének korábbi állomásaira, azok egyik fontos epizódja volt, amikor a hasonlóképpen kopni látszó fiatal politikus egy időre háttérbe vonult, hogy aztán fajsúlyos közéleti szereplőként térjen vissza. Lehet, hogy egy ilyen háttérbe vonulás most sem tenne rosszat neki, de valahogy nem hiszem, hogy a Fidesz frakcióvezetője különösebben lelkesedne ezért az ötletért.

Ami ellene szól: épp az, ami mellette szól, jelesül hogy ő a frakcióvezető. Ahhoz, hogy a kormánypárti parlamenti képviselőcsoport vezetőjét demonstratíve leszedje a pártelnök-miniszterelnök, valóban égszakadás-földindulás kell (a szimpla fölfelé buktatás meg nem lenne tisztáldozat). Ráadásul új frakcióvezetőt kellene találni helyette, aki mind a feladat politikai, mind annak technikai részével képes hatékonyan megbirkózni. A jelenlegi képviselőcsoport tagjait elnézve – mármint azokat, akik nem „foglaltak” miniszterként vagy államtitkárként – Orbán Viktor nem lenne könnyű helyzetben, ha hirtelen új vezetőt akarna választani a frakció élére. A nagy öregek kikopófélben, de hol vannak az ifjú titánok? Azt pedig csak mintegy zárójelben teszem hozzá, hogy Rogán Antal esetleges háttérbe szorításával Orbán Viktor valószínűleg egy kényes erőegyensúlyt borítana fel a Fideszben, ami most nem igazán állhat érdekében.

3. Lázár János

Ami mellette szól: Lázár János korábban a Miniszterelnökséget vezető államtitkárként, majd ettől a ciklustól kezdve miniszterként hatalmas befolyásra tett szert, újabb és újabb területeket kebelezve be a portfóliójába, sőt már-már külön kis kormányt működtetve a kormányon belül. Ennek azonban ára van, többek között talán éppen az, hogy emiatt kitűnően alkalmas a bűnbakszerepre. Valahogy semmi sem akar működni? Ki a hibás ezért? Naná, hogy Lázár János, hiszen gyakorlatilag minden nála van. Ehhez hozzájárul az is, hogy a Miniszterelnökséget vezető miniszter véletlenül sem mondható konfliktuskerülő személyiségnek, így a párton és annak holdudvarán belül is bizonyára vannak, akik nagy megkönnyebbüléssel fogadnák a neki küldött selyemzsinórról szóló híreket. Lázár továbbá azért sem tett sokat, hogy széles választói tömegek szívébe lopja be magát – státuszszimbólumok (kocsi, óra), vadászatok, „annyit is ér” típusú érdes, de jól idézhető kijelentések: ezek az álmoskönyv szerint nem a népszerűség könnyű megszerzésének zálogai –, így talán a jobboldali törzsközönség egy része is némi megnyugvással fogadna egy ilyen döntést. Az már csak hab a tortán, hogy a miniszter a már említett urizálás-vitában a Fidesz veteránjait is kiosztotta, akiknek egyes hírek szerint Orbán Viktor ma már hajlamos bizonyos dolgokban igazat adni, így ez feléjük is szép gesztus lehetne. Végezetül pedig a fák nem nőnek az égig – és mindig van ideális pillanat a nyírásukra.

Ami ellene szól: a kifejezetten rá szabott struktúra. Azt a komplexumot, amit a Miniszterelnökség jelent, Orbán Viktor nem adhatja át akárkinek, hiszen – akárcsak Rogán Antal esetében – olyan legény kell a gátra, aki mind politikailag ott van a szeren, mind emberileg képes arra, hogy egy ilyen monstrumot viszonylag hatékonyan működtessen. Ráadásul egy ilyen szerepben nagyon meg lehet erősödni, így a miniszterelnök már csak bizalmi okokból sem tehetne meg akárkit Lázár János utódjának, sőt nem könnyű bárkit mondani, akit megtehetne. A kormányalakításkor létrejött miniszterelnökségi struktúra olyannyira Lázárra van szabva, hogy az ő távozása feltehetőleg az egész átalakítását vonná maga után – ami pedig már-már egy kormányátalakítással érne fel. Kérdés, hogy megérett-e az idő egy ilyen horderejű lépésre, és mennyire van Orbán Viktor abban a helyzetben, hogy ezt meglépje. A kormányfő ugyanis egyrészt a személyre szabott struktúra "foglya", másrészt ezzel megint csak a Fideszen belüli kényes erőegyensúly borulna fel – mennyi, de mennyi érdekes párhuzam adódik Rogán Antallal.

Persze az is elképzelhető, hogy a Fidesz ha szorosan is, de végül megnyeri a tapolcai választást. A fenti gondolatmenet talán ebben az esetben sem volt teljesen felesleges, mert – bár puszta politikai spekuláció – rávilágít a Fidesz jelenlegi személyi kérdéseinek bizonyos aspektusaira. A politika ugyanis jelentős részben humánpolitika, és néha rendkívül sok múlik azon, hogyan működik egy politikai erő esetében a humánpolitika-menedzsment. Az ezen való töprengést azonban innentől az olvasóra bízom, ahogy a címben feltett kérdés megválaszolását is. Aki akar, még szavazhat is, de ezúttal a játék kedvéért csak a fent tárgyalt három politikai szereplőre. Akinek különvéleménye van, az úgyis megírja majd kommentben.

(Fotó: Népszabadság)

Nincs ellenére a politikai spekuláció? Kövesse a Politikafüggőt a Facebookon!

57 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://politikafuggo.blog.hu/api/trackback/id/tr387349334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

empoftla 2015.04.08. 08:49:50

@maxval bircaman szerkesztő: Így van, minden kormány és párttag értékes munkát végez, rosszabb lenne nélkülük. Esetleg egy orosz anyanyelvű kéne még az illiberális minisztériumi tárca élére.

Donjon 2015.04.08. 16:21:41

Szerintem az index.hu stáb mondjon le.

ZSírfeka 2015.04.08. 16:26:39

Szép napot.
Miért mondana le bárki is? Ahhoz intelligencia szükségeltetik, gerinc, s valamennyi tisztesség. Ez pedig a tőzsdekormányban éppúgy nincs meg, mint a bankárkormányban.
Köszönöm.

Ma Baker 2015.04.08. 16:30:30

Ciklus közepi elbukott 2-3 körzetért miért kéne bárkinek lemondania? Mondjon valaki egy ezelőtti kormányt amelyik tudott volna választást nyerni a ciklusa közepén. Ja hogy csak a fidesz tudna ilyet pont most meg mondjuk 2012-ben? Ciki...

Szűtté mamá? Szűjjé! 2015.04.08. 16:33:43

@Kivlov: Így van. Mindenért gyurcsány a libás... bocs hibás. :-)

szekertabor · provo.blog.hu 2015.04.08. 16:35:51

Még a nem hivatásos elemzőnek is illenék felismerni azt a tényt, hogy az időszaki választások eredményei csak abban az esetben jelentenek lépéskényszert a regnáló kormány számára, ha egyidejűleg súlyos gazdasági válsággal vagy közelgő választásokkal kell szembenéznie. Jelen esetben egy évvel a választások után a masszív parlamenti többséggel rendelkező kormányerőknek az is csak múló kellemetlenség lenne, ha zsinórban 6-8 mandátumot veszítenének, és a népszerűségük további 10 százalékkal csökkenne. Aminek ugyanis még igencsak bővében vannak, az az idő.
Persze a népszerűségvesztés megállítására nem teljesen elképzelhetetlen egy emberáldozat bemutatása, de az valójában taktikai hiba lenne. Ugyanis a meglévő párthű embereik feláldozása akkor, amikor ez nem elkerülhetetlen, csak a tábor további lemorzsolódásához vezethet, miközben önként adódnak olyan volt harcostársak, akik odavethetőek a farkasoknak, mivel maguktól fordulnak szembe a pártvezetéssel, mint a sajtó régi nagy kedvence, Simicska.

BitPork 2015.04.08. 16:56:19

Olyan sok verzió nincs. Orbánnak mennie kell.

czjanos 2015.04.08. 17:01:11

Erre a kérdésre nem lehet egyetlen X-szel nem lehet válaszolni. Orbán helyzetét az stabilizálná, ha Lázárt áldozná be (ő már szinte kihívója Orbánnak), mert akkor a két megmentett a megmenekülésért újabb hűségesküt tenne, amivel már kihúznák 2018-ig. Addig meg sok víz folyik még le a Volgán.

Balt 2015.04.08. 17:17:28

@szekertabor: Igen, azt hiszem ez igaz, mégis azt hiszem - ha tényleg bebukják Tapolcát is, ami azért nem halálbiztos -, nem ártana átgondolni egy kicsit a dolgokat legkésőbb a ciklus felénél. És persze legjobb lenne mindhárom nevezettet legalább kicsit visszavonni, de sajnos nincsenek illúzióim. Nem tudom, mit hozhat még a maradék 2-3 év, de a Jobbik mindenképpen benne lesz a pakliban sajnos... (A többi nem biztos: az nem olyan sajnos.)

Netuddki. 2015.04.08. 17:23:41

"érdemes lenne találnia egy bűnbakot"

Elmúlt8év?

Pelso.. 2015.04.08. 17:28:31

nem helyett, vele mind a három.

randomuser1 2015.04.08. 17:36:03

gyurcsányahibás, miért hazudta azt, hogy az egész gazdaságpolitikai elit hazudozik évtizedek óta, he?

szabadság elvtársak! 2015.04.08. 18:43:27

@BitPork:
"Orbánnak mennie kell. " Oszt pisányi, vagy k..ni? "Mama! A mindenségit!! Ha ébren van ne álmodjon!" /Hofi/.
Nem hinném hogy ez valami nagy jelentőséggel bírna az országra nézve, mármint ha egy FIDESZ képviselővel kevesebb lesz.Nagyobb dolgokban sem mondott le soha egy miniszter/elnök/. Talán Medgyesi, de azt megpuccsolta a csapata.

szabadság elvtársak! 2015.04.08. 18:48:42

A poszt íróhoz.
Holnap tegyük fel , tökön rúg valaki a tuján./villamos/, na! Tegyük fel, engem is. Ki mondjon le? Ez a "tegyük fel" nem ér semmit. Buborék kergetés. Álmodozás az élet megrontója.............. Mondjuk szabad, de nem sok értelme van. Részemről.

Szelid sunmalac 2015.04.08. 18:52:04

@szabadság elvtársak!: Reszemrol en tokon rugnalak es mondj is le! Reszemrol.

Politikafüggő 2015.04.08. 19:08:01

@szekertabor: Nagy általánosságban valóban nem sokat jelent egy-egy időközi választás. A veszpréminek viszont volt jelentősége (kétharmad), és annak következtében, meg persze az elmúlt bő fél év eseményeinek tükrében ennek is van azért némi jelentősége. A szokásosnál több. Mert helyzet van, és nagyon nem mindegy a Fidesz szempontjából, hogy például milyen lendületet vesz most a Jobbik. Megoldás persze sokféle lehet, korántsem csak a fent vázolt forgatókönyv. De a posztnak nem(csak) ez a lényege, legalábbis szándékaim szerint.

Politikafüggő 2015.04.08. 19:13:21

@szabadság elvtársak!: Az fájna. Mondjuk én nem szoktam tökönrúgásról álmodozni a villamoson, ízlés dolga. És ez sem feltétlenül álmodozás (mármint a magam részéről nem vágyom kifejezetten a nevezett úriemberek bűnbakká válására), inkább gondolatkísérlet. Persze az is csak a léggömbhámozás elegánsabb neve :)

BitPork 2015.04.08. 19:28:41

@szabadság elvtársak!: annyi maradjon már meg nekem/nekünk hogy még reménykedünk gerinces politikai viselkedésben. Még ha tudjuk is hogy nem, de csak már.

szabadság elvtársak! 2015.04.08. 19:37:11

@Politikafüggő:
Minden tiszteletem azoké, /Ti/ akik veszik a fáradtságot, jó, nem kell hozzá nagy, de, megpróbálnak kirakni ide nekünk, hogy mi meg hülyülni tudjunk, vagy alkalmasint komolyan venni. Ugye itt is érvényesül a tömegvonzás, mint azt előrébb egyesek szintén, egy kicsit humorizáltak, az emberbe belebújik a kisördög. Bocs! Azonban én nem hiszem, hogy a mi politikai elitünk/?/ ezen percre is elgondolkozna. Mint írtam, nagyobb horderejű ügyeknél sem. Szerintem, meg most a FIDESZ-t max egy kicsit piszkálja a dolog, de nem fognak harakirit elkövetni ha nem sikerül a nyerés.Kétharmados többség nélkül is elvannak. Én biztos vagyok benne, hogy nem lesz nagy felhangja. Az biztos, elég jól vesztettek szavazókat, de még mindig a FIDESZ-e szavazók táborában készült felmérés szerint, az utóbbi választáson rájuk szavazóknál, csak 6% a lemorzsolódás. Persze, ugye mindig a mintavétel a lényeg, hogy mennyire trafál bele.

szabadság elvtársak! 2015.04.08. 19:39:42

@Szelid sunmalac:
Szivem, ha szembe kerülnél velem, szerintem elméláznál a kivitelezés lebonyolításán:DDDDD

szabadság elvtársak! 2015.04.08. 19:44:16

@BitPork:
Sajnos, igen! Elnézem néha őket, mindet, és azon gondolkodom, ezek tanult emberek lennének vagy mi a szösz, és nem tudnak tisztességesek lenni.

Blogger Géza 2015.04.08. 19:59:56

Az, hogy egy időközi választáson nem a kormánypárti jelölt nyer, még nem bizonyítja, hogy a kormány által követet "irány" nem vezet sehova. Magyarországon mindig leesik a kormánypárt népszerűsége a választások után egy évvel (már korábban is). A lényeg az, hogy hol áll majd a következő választás előtt.

Ettől függetlenül jöhetnének elő új arcok, mert a második vonal most elég gyenge. Leginkább Lázár. Érte kevesen ejtenének könnycseppeket.

WilburSmith 2015.04.08. 20:02:23

@szabadság elvtársak!: Ebben az országban még soha senki nem vállalt felelősséget semmiért sem. És még csak felelősségre sem vontak senkit sem. Tök mindegy melyik oldal van kormányon és az is, hogy az éppen negyedharmaddal vagy százháromharmaddal. Szerintem akkor kezdene el a seggükben mocorogni valami, ha már mindegyik nagyszerű pártunk 10% alatti támogatottsággal rendelkeznének. Akkor lehet észbekapnának, hogy hoppáá.. itt vannak választók meg adófizetők is, nem csak úgy ömlik a pénz amit szétoszthatunk a haveroknak meg magunk között. Akkor a jobb meg a baloldali pártok összeülnének újra, mint ahogy szoktak, és szépen kitalálnák, hogy milyen moslékkal terelhetnének vissza minket nemszavazókat az etetőhöz.

Politikafüggő 2015.04.08. 20:12:51

@szabadság elvtársak!: Semmi gond a kisördöggel, különösen ennél a bejegyzésnél... Azt én sem hiszem, hogy alapjaiban rengetné meg a Fideszt egy esetleges újabb vereség, de azért ha az elmúlt egy évet nézzük az előző négyhez képest, az finoman szólva elgondolkodtató. Számukra is, ebben biztos vagyok.

Politikafüggő 2015.04.08. 20:20:15

@Blogger Géza: Önmagában egy időközi valóban nem sokat bizonyít. De a kormányalakítás óta eltelt időszak azért nem volt fáklyásmenet, és annak egyfajta lélektani betetőzése (mélypontja) lenne ez a Fidesz számára, különösen egy jobbikos győzelem.

A bejegyzés amúgy valóban a "második vonal" kérdését is meg akarta kapirgálni kicsit. Azt, hogy Lázár gyenge lenne, a magam részéről nem írnám alá, szerintem nagyon is érzi, hogyan kell politikát művelni. Ez nem pozitív/negatív minősítés akart lenni, inkább a puszta "skill"-ekre vonatkozó megállapítás. (Az más kérdés, hogy a nyilvánosság előtt felépült képe sokak számára, hm, nem kifejezetten vonzó, és persze ez is fontos a politika "művelése" szempontjából).

Blogger Géza 2015.04.08. 20:23:38

@Politikafüggő: Igen, Lázár a közvélemény szempontjából gyenge, nem hatalomtechnikailag.

quisum 2015.04.08. 20:29:37

Mielőtt bűnbakot keresnek, először egy Tanú kell.

szabadság elvtársak! 2015.04.08. 20:37:34

@WilburSmith:
PONT.......! Mondjuk még a 10 is sok nekik!

szabadság elvtársak! 2015.04.08. 20:42:25

@Politikafüggő:
Talán ha a felére csökkenne a támogatottságuk. Nem tudom, de furán működik ez a világunk, mert sehol nem történik addig semmi, amíg be nem üt a krach. Mint az a szerencsétlen repülőgép esetében, ahol nem néztek utána a pilótáik állapotának.

Blogger Géza 2015.04.08. 20:51:44

@Politikafüggő: Egy jobbikos győzelem még kedvező is lehet a Fidesznek. Elgondolkodhat mindenki, aki ezerrel lő Orbán Viktorra és a Fideszre, hogy mi is lesz ennek a végeredménye. A legutóbbi bajor nyilatkozat és Goodfriend visszarendelése is már ennek lehet a jele. Ha külföldi véresszájú kritikák (Scheppelétől az EP-n keresztül az amerikai követségig) valójában a Jobbikot erősítik, akkor talán stratégiát kéne váltani.

Andy73 2015.04.08. 20:56:01

@szabadság elvtársak!: Ott a pont. Majd vasárnap meglátjuk, hogy ki nyer. Addig meg csak hagy álmodjon a nyomor.

Andy73 2015.04.08. 20:57:56

@Blogger Géza: Ott a pont. Akkor majd az indexen is csökken a napi orbánozás mennyisége. Hacsak nem jobbikosok ők is.

rasztaszív 2015.04.08. 21:10:50

@Blogger Géza: minél erősebb a jobbik,annál biztosabban bukik a fidesz.országosan egyedül meg úgysem nyernek.

Blogger Géza 2015.04.08. 21:27:58

@rasztaszív: Kérdés, mi az, hogy "bukik". És hogy mi jön utána.

rasztaszív 2015.04.08. 22:20:11

@Blogger Géza: majd meglátod.engem nem feszélyez.

anyadmajma 2015.04.08. 22:46:31

@Blogger Géza: tán a hazaáruló bolsevik geciknek kéne észbekapni, hogy ha kilóra adják el az országot, és magyar nemzet cikkek alapján csukatják le az ellenzéket, akkor bizony az emberek egyre szélsőségesebbek lesznek.
De nem baj, ez az ország esik szét már 25 éve, minnél előbb leérünk a gödör aljára, annál hamarabb tudunk elindulni a jobb úton, amiben persze már nem fognak szerepelni ezek a hazaáruló bolsevik fideszgecik. Meg a jelenlegi mszp és jobbik se..

sutyerák 2015.04.08. 23:25:11

mi az,hogy legfőbb szövetségese?
talán legfőbb seggnyalója.

sutyerák 2015.04.08. 23:32:13

ezek fogják orbánt leváltani.
aki nem tanul a történelemből az arra ítéltetik,hogy újra átélje azt.

padlogaz 2015.04.08. 23:43:29

Nem rossz iras, de kimaradt meg egy potencialis "bunbak": a KDNP.

nu pagagyí 2015.04.09. 06:16:27

A legjobb bűnbak Orbán maga. A feltörekvő, nála is kegyetlenebb, vezéri álmokat szövögető erős emberek most elintézhetik, sőt lehet ők hajszolták bele a bukással kecsegtető személyes kampányolásba. Potenciális utódnak Lázár tűnik, aki szép sunyiban rátette a kezét minden olyan eszközre, amire szükség lehet a keresztapa megbuktatásához.

Pop40 2015.04.09. 08:59:56

Nyilván fejétől bűzlik a hal.
Vitya szereti magát ostoba, tehetségtelen emberekkel körülvenni, hisz csak tőlük nem félti a pozícióját.
Azok meg ennyire képesek.

Az, hogy melyik eldobható sameszt kukázzák, (ha kukázzák) teljesen lényegtelen.
Hiába kukázzák a bábot, ha a bábos marad.

Pop40 2015.04.09. 09:02:28

@Blogger Géza: "Elgondolkodhat mindenki, aki ezerrel lő Orbán Viktorra és a Fideszre, hogy mi is lesz ennek a végeredménye."

Most, hogy mondod, tényleg.
Én egyből meg is szeretem majd a tolvaj Gecit, ha esetleg valami csoda folytán nyerne a Jobbik.

Ja, bocs, mégsem.

nicktolvajmentesítő kovi1970 2015.04.09. 09:31:58

Van a jelenlegi gyűlölet+rettegéscunami, ezt kell úgy kettővel, hárommal megszorozni ha nyer a Jobbik.

csababácsi 2015.04.09. 09:40:44

Kár , hogy mindegyiket nem lehetett választani!!

nu pagagyí 2015.04.09. 09:56:32

@Blogger Géza: A Fidesz nem sokban különbözik a Jobbiktól. A szarból már kimazsolázta a legbüdösebb magokat: a putyinizmust, a lehetelen helyzetben levők szivatását, az agresszívitást. De neked, mint gondolkodó embernek, az egyre impotensebb és undorítóbb Fidesz helyett nem kell a Jobbikra szavaznod, ha fosol tőlük. Válaszd a demokratikus ellenzéket!

Politikafüggő 2015.04.09. 10:50:54

@Blogger Géza: Ezt részben osztom, magam is azt írtam korábban a Jobbikról, hogy ha valóban elkezd esélyesnek látszani, azzal maga ellen is mozgósítani fog. Bár az új Jobbik-szimpatizánsok egy része korábban a Fideszre szavazott, a radikálisok erősödése éppen a mérsékeltebb, most éppen kiábrándult jobboldaliakat tolhatja vissza a Fideszhez. Legalábbis ha a Fidesz nem próbál "jobbról előzni". (Ettől függetlenül egy tapolcai vereség mindenképpen fejtörést okozna a Fidesz vezetőségének. Ha nem is feltétlenül fejvesztést...)

Politikafüggő 2015.04.09. 10:52:58

@padlogaz: A teljes KDNP? Bár kevesen sírnának utána, túl sok biztos parlamenti szavazat veszne vele.

Gyűrött Papír 2015.04.09. 12:33:34

Azokat az embereket, akik nem veszik észre, hogy jó nekik. Ők a bűnbakok.
Tapolca meg érdekes lesz, mert a Kánaánt ígérték be nekik. Persze ennek egy része az elvettem de visszaadom.

Gyűrött Papír 2015.04.09. 12:37:16

@Gyűrött Papír: Ja! És Tapolcán ott van a Tesco, Aldi, Lidl és Penny a helyi dolgozókkal. érdekes lesz. Bár tippem szerint ha kicsivel is de a Fidesz nyer. Az óriási blama lenne, ha ekkor tüzérség mellett sem jönne az eredmény (lehet kontraproduktív is).

krepler 2015.04.10. 11:06:56

@Politikafüggő: a bal oldal győzelme sokkal nagyobb baj lenne a fidesznek. ha a jobbik nyer, akkor működik a "centrális erőtér", néha jobbik, néha mszp, de a középen, a legerősebbek mi vagyunk. ha az mszp nyer, akkor hosszú-hosszú idő után felsejlik, hogy ők a kihívói a fidesznek (még mindig). és ez azért is fontos, mert a jobbik szavazói sok esetben azért szavaztak a közelmúltban a jobbikra, mert őket érezték a fidesz ellensúlyának (mezőtúr, ózd).

Politikafüggő 2015.04.10. 17:19:46

@krepler: Igen, ebben van valami. De a baloldal országosan nem mozdul el a holtpontról, ráadásul megosztott, és ki tudja, milyen konstrukcióban indul(nak) a következő választáson. A Jobbik viszont egyelőre egységes, fokozatosan erősödik, és lenne egyfajta "momentuma" ezzel, vagyis ez elég veszélyes tendenciát jelezne, sőt annak ágyazna meg. Voltaképpen egyik opció sem túl jó a Fidesz számára, mert nagyon kellene már nekik egy győzelem. Amúgy ha nem a fideszes jelölt fut be, akkor szerintem inkább a Jobbik esélyes, mint a baloldal.

krepler 2015.04.10. 17:49:14

@Politikafüggő: egy picit elmozdult. ha most is nyernek, akkor fél téglával fogják verni a mellüket - és nem is teljesen esélytelenül. igazából azt gondolom, hogy a fideszre rövid távon a jobbik a veszélyesebb, hiszen teljesen meg kell fordítani az érvrendszert, mint a ballibek ellen - a legjobban kijátszható kártya - a putyini támogatás - pedig elég hiteltelen.
az igazi problémát az jelenti a fidesz számára, ha 2-3 alkalommal kikap ugyanattól a csapattól, mert akkor azok kvázi kihívói pozícióba kerülnek. ehhez pedig veszprém és újpest (2x is) után most elég közel vannak. szerintem nem fog sikerülni, ahhoz több erőt kellett volna beletenni, kivált a kistelepüléseken, ahol gyakorlatilag eltűnt a baloldal.
egyébként igazad van a megosztottságban (tényleges alternatíva, amit a baloldal tud kínálni: a) gyurcsány - nagyon nem orbán, egyszer már legyőzte, sokakat taszít a korábbi kormányzása b) tóbiás - nem orbán, talán képvisel vmiféle szocdem baloldali dolgot, de egyelőre még szinte semmi olyat nem tett, ami egy átlagember figyelmét felkelthette volna c) úgyse csinálnak semmit, csak veszekednek, de kicsit európaiak (szóval nem jobbik), kicsit képesek voltak egy országot elkormányozni, és nem a fidesz). helyi szinten azonban sokkal kisebb a baloldal megosztottsága (talán bp a kivétel, ahol a többi baloldali versenyző is képvisel vmiféle erőt), tehát az időköziken jóval jobban tudnak szerepelni, mint az országos népszerűségük és közös szervezettségük.
ki tudja, ha még pár sikeres közös megmérettetésük lesz, akkor elkezdenek valamit közösen (nem fogadnék rá nagy pénzben)
süti beállítások módosítása